extreme boosheid door de menopauze

Meno rage. Woedeuitbarstingen in de menopauze en waarom het goed is.


“Ik ben boos op alles en iedereen. Audrey, ik ben soms echt niet aardig hoor.” Ze schrok van zichzelf, dat ze zo ‘lelijk’ kon reageren en zoveel boosheid kon voelen. Veel vrouwen die in de perimenopauze of menopauze komen herkennen dit. Niet allemaal in dezelfde mate, maar zelfs oppervlakkig kan het zijn dat je toch iets ervan ervaart.  

My hormones made me do it.
De ‘boosdoener’, leuke woordspeling, is het hormoon oestrogeen. Of eigenlijk het gebrek eraan. In de perimenopauze, de eerste fase van de overgang, ontstaat er een schommeling van dit hormoon in je lichaam. De eierstokken maken steeds minder oestrogeen aan. Door een vermindering van de oestrogeenproductie, daalt ook de aanmaak van o.a. serotonine. Dit wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Dat is niet voor niets. Serotonine zorgt ervoor dat we ons goed voelen en een positieve kijk op het leven hebben. Een tekort aan serotonine kan ervoor zorgen dat je stress ervaart, je depressief of angstig voelt of het lastig vindt je te concentreren. Tevens kan het ervoor zorgen dat je moeite hebt om impulsen te beheersen en geduld te bewaren. Begin je al in te zien wat er gebeurt? Serotonine is ook een neurotransmitter. Het speelt een belangrijke rol bij verschillende processen in je lichaam. Zo beïnvloedt serotonine je slaapritme, eetlust en geheugen. Een gebrek aan slaap, doet ook niet veel goeds voor je humeur. Al met al genoeg dat ervoor zorgt dat je moeilijker je emoties kan reguleren.

Wat kun je eraan doen?

Acceptatie
Fysiologisch ga je door een fase van serieuze verandering. Dat is nou eenmaal zo. Daarom is het beter om het te accepteren. Het helpt ook om te weten dat dit niet niet blijvend is. Het speelt vooral in de beginfase van de overgang. Als de hormoonschommelingen het grootst zijn.

Selfcare
De overgang vraagt meer dan ooit om goed voor jezelf te zorgen. Had je ‘slechte’ eet- en leefgewoontes, dan is het nu de tijd om dat aan te pakken. Zorg dat je gezond eet en voldoende drinkt. Een goede nachtrust doet wonderen. Door in beweging te blijven zorg je er ook voor dat alles beter stroomt in je lijf en je maakt endorfine aan…een gelukshormoon. De uitspraak, selfcare is not selfish, is zo waar. Je doet jezelf er een enorm plezier aan en in deze fase is het broodnodig.

Meno rage = zelfvertouwen
Mijn reactie op mijn vriendin was, ‘goed zo, eindelijk’. Klinkt misschien gek, maar voor een grote groep vrouwen is het nodig om eens echt boos te worden. Mijn vriendin, zoals veel vrouwen,  liep al jaren met ingehouden woede, gevoel van onrecht, niet voor zichzelf opkomen en altijd maar begrip hebben voor de noden van de andere, dat het goed was dat het er eens uitkwam… uitkomt. Je kunt deze boosheid ook voor je laten werken. Door beter voor jezelf op te komen. Wij, vrouwen, willen altijd aardig gevonden worden. De maatschappij verwacht ook dat we lief zijn. Altijd lachen. Als we dat niet doen, dan worden we vaak gezien als ‘bitchy’. Ik zie het eerder als, I stop taking crap from others.

Be open
Natuurlijk vind je het niet fijn om tekeer te gaan tegen de verkeerde. Of om in publiek opeens een woede-uitbarsting te krijgen. Het kan helpen dat je anderen (collega’s, vrienden) laat weten dat je door een veranderingsfase gaat. Dit proces kan ervoor zorgen dat je sneller geïrriteerd bent. Dan weten ze dat en kunnen ze er rekening mee houden. Als je merkt dat je ergens over begint op te winden, is het verstandiger om dat meteen aan te geven en niet te wachten tot de vulkaan uitbarst.

Om te onthouden
Hormoonschommelingen kunnen enorm intens zijn. Denk dus niet dat het aan jou ligt of dat je gek bent. Er is een heleboel dat je kunt doen, maar soms is dat niet voldoende. Dan kan het handig zijn om aan de bel te trekken en psychische hulp in te schakelen.