Waarom vrouwen meer kans hebben op botbreuken. 5 Tips om dit te voorkomen.


Wist je dat vrouwen meer kans hebben op het krijgen van osteoporose, oftewel botontkalking? Dat maakt de kans op botbreuken groter. Vallen en een heup breken is voor 10-15% van de mensen boven de 50 fataal. Zij overlijden binnen een jaar na een heupbreuk. Dit percentage ligt hoger bij de 65-plussers. Belangrijk om je hier bewust van te zijn en er iets aan te doen.

Waarom juist vrouwen?
Waarom is het zo dat vooral vrouwen veel te maken hebben met deze aandoening? Een trigger is de menopauze. Tijdens de menopauze neemt het vrouwelijk hormoon oestrogeen, af. En laat nou net dit hormoon aandeelhouder zijn bij het opbouwen van botweefsel. Bot is namelijk levend weefsel. De eerste 30-35 jaar van je leven wordt er meer bot aangemaakt dan afgebroken. In deze periode wordt de maximale botmassa bereikt. Daarna is het andersom. Er wordt meer bot afgebroken dan aangemaakt. Dit verschil is nog niet zo groot. Echter, bij vrouwen vanaf de menopauze en vooral na het stoppen van de menstruatie gaat het proces snel. Het botverlies kan zelfs oplopen tot 6% per jaar.

Wat kun je hieraan doen?
Gelukkig kun je hier wel iets aan doen. Het is belangrijk om te blijven bewegen.
    • Vooral krachttraining is een goede manier om te zorgen voor sterkte botten en meer botdichtheid. Door de de toename van spiermassa en kracht, komt er meer druk te staan op de botten. Deze reageren hierop door meer botweefsel aan te maken. Uit onderzoek blijkt dat 2x per week aan krachttraining doen, voldoende is om de kans op botontkalking te verkleinen. Je hoeft echt niet te trainen als een bodybuilder en met zware gewichten in de weer. Het is wel belangrijk dat je spieren worden uitgedaagd. Krachttraining helpt je ook om meer controle te krijgen over je spieren en dat be├»nvloed weer je balans. Minder kans op vallen.
    • Ga lekker wandelen. Buiten zijn is enorm belangrijk. Niet alleen voor de frisse lucht, maar zeker ook voor de aanmaak van vitamine D. In de lente en de zomer gaat dit natuurlijk het snelst. Let er wel op, dat je niet te lang in de zon zit en dat je, je goed insmeert.
    • Dansen is een mooie manier om in beweging te blijven en om andere mensen te ontmoeten.
  • Mobiliteitsoefeningen helpen je het bewegingsbereik (ROM) van je gewrichten te vergroten. Je blijft daardoor soepel en dat vermindert de kans op blessures (o.a. botbreuken). Bovendien helpen mobiliteitsoefeningen je bij het verbeteren van je balans en co├Ârdinatie.
Conclusie. Osteoporose is een veel voorkomend verschijnsel als je ouder wordt. Vooral bij vrouwen in de overgang is er sprake van meer botafbraak. Bewegen is hierin belangrijk. Vooral krachttraning kan je helpen dit proces te vertragen of zelfs stoppen. Wees niet bang voor gewichten. Maak ze je bondgenoot.